Biaron

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Rola witaminy D w rozwoju dziecka

Witamina D nazywana jest też witaminą „słoneczną”, ponieważ powstaje w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Odgrywa ważną rolę w metabolizmie wapnia i fosforu, dlatego jest potrzebna między innymi do prawidłowego rozwoju kości.

Badania wskazują, że może ona dawać również wiele innych ogólnoustrojowych korzyści zdrowotnych (¹,²)

Wśród mieszkańców Polski oraz Europy Środkowej zarówno u dzieci, młodzieży, jak i dorosłych obserwuje się powszechnie występujący niski poziom tej witaminy w organizmie. Dlatego też wytyczne z 2023 roku zalecają suplementację witaminy D w całej populacji(2).

Główną przyczyną niskiego poziomu witaminy D w organizmie jest niedostateczna synteza skórna (podstawowe źródło witaminy D dla organizmu) związana ze strefą klimatyczną, w której żyjemy. Syntezę skórną witaminy D ogranicza również stosowanie kremów z filtrami UV, zanieczyszczenie powietrza oraz zbyt mała ilość czasu spędzana na świeżym powietrzu. W Europie Środkowej od października do kwietnia brak odpowiedniego nasłonecznienia nie pozwala na wystarczającą syntezę skórną. W przypadku noworodków, niemowląt i małych dzieci do 4 lat bezpośrednia ekspozycja na słońce nie jest zalecana(¹,²).

Bibliografia:

1. Rusińska et al.: Postępy Neonatologii 2018; 24 (1) 1-24.
2. Płudowski et al. Nutrients. 2023 Jan 30;15(3):695.

WITAMINA D PRZYCZYNA SIĘ DO

PRAWIDŁOWEGO
FUNKCJONOWANIA UKŁADU ODPORNOŚCIOWEGO

PRAWIDŁOWEGO FUNKCJONOWANIA MIĘŚNI

PRAWIDŁOWEGO WZROSTU
I ROZWOJU KOŚCI U DZIECI

UTRZYMANIA PRAWIDŁOWEGO
POZIOMU WAPNIA WE KRWI

PRAWIDŁOWEGO
WCHŁANIANIA
/WYKORZYSTYWANIA
WAPNIA I FOSFORU

Niemowlęta karmione piersią

Kobiety karmiące piersią powinny codziennie przyjmować 200 mg DHA, a w przypadku niskiego spożycia ryb – 400-600 mg DHA dziennie
Jeżeli matka nie stosuje się do powyższych wskazówek, suplementacja DHA u dzieci jest zalecana

Niemowlęta po zakończeniu karmienia piersią do 24. miesiąca życia

Minimum 100 mg DHA dziennie

Niemowlęta karmione mlekiem modyfikowanym

Zależnie od stosowanego preparatu mlecznego stosuje się suplementację 100 mg DHA dzienne

Noworodki urodzone przedwcześnie

Zaleca się suplementację 100-200 mg DHA (do 1.5% wszystkich kwasów tłuszczowych w diecie)

Dzieci od 2. do 18. roku życia

250 mg DHA + EPA dziennie

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Należą do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), które muszą być dostarczane z dietą, ponieważ nasz organizm nie potrafi ich wytworzyć w wystarczającej ilości. (5,6,7)

Suplementację kwasem DHA zaleca się kobietom w ciąży, ponieważ jest on niezwykle istotny dla prawidłowego rozwoju dziecka w łonie matki – udowodniono, że spożywanie DHA przez matkę wspomaga prawidłowy rozwój oczu i mózgu u płodu oraz niemowląt karmionych piersią. Zasadnicze znaczenie ma zapewnienie odpowiedniej podaży kwasów omega-3 w wieku rozwojowym, gdyż DHA stanowi ważny element budulcowy ośrodkowego układu nerwowego rozwijającego się organizmu. (1,2,5)

Kwas DHA (dokozaheksaenowy) i EPA (eikozapentaenowy) znajdują się w mleku matki, jednak ich ilość może być różna w zależności od spożywanych przez nią pokarmów, głównie ryb morskich. Zapewnienie odpowiedniej podaży kwasów omega-3 jest istotne przez okres całego życia, ponieważ DHA nie tylko wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mózgu i utrzymanie prawidłowego widzenia, także w wieku dorosłym, ale razem z kwasem EPA przyczynia się do prawidłowej pracy serca. (2,3,9)

DHA jest ważnym składnikiem lipidowym struktur mózgu oraz siatkówki oka, dlatego jego obecność jest istotna dla rozwoju układu nerwowego zarówno w czasie ciąży jak, i w okresie noworodkowym. (2)

Noworodki urodzone przedwcześnie

Jest to grupa dzieci szczególnie narażona na niski poziom DHA w organizmie. Transport DHA przez łożysko jest najefektywniejszy w ostatnich tygodniach ciąży. Im krótszy jest czas trwania ciąży, tym mniejsze są zgromadzone ilości mikro- i makroelementów, witamin oraz DHA. Suplementacja DHA u wcześniaków od urodzenia korzystnie wpływa m.in. na:

  • prawidłowe funkcjonowanie mózgu
  • utrzymanie prawidłowego widzenia.

Źródłem DHA może być olej z alg oraz olej rybi. Olej z alg zawiera przede wszystkim DHA, a w niewielkim stopniu EPA. Można go podawać dziecku od pierwszych dni życia. Według wytycznych, do drugiego roku życia zaleca się podawanie DHA. Natomiast po ukończeniu drugiego roku życia podaje się łącznie DHA i EPA w odpowiednich proporcjach (olej rybi). (4,5,8,10)

Bibliografia:

1.Harris W.S., Baack M.L., Beyond building better brains: bridging the docosahexaenoic acid (DHA) gap of prematurity, Journal of Perinatology (2015) 35:1–7;
2. Campoy C.I. wsp. Omega 3 fatty acids on child growth, visual acuity and neurodevelopment; British Journal of Nutrition (2012), 107, 85–106
3. Socha P.; Suplementacja DHA w krytycznych okresach życia – jak w praktyce realizować polskie i międzynarodowe zalecenia. Standardy Medyczne/Pediatria 2013, 10:521-526
4. Pleskaczyńska A., Dobrzańska A., Noworodki urodzone przedwcześnie – DHA, Suplementacja Diety, Media Press (2015), 96-97
5. Stanowisko grupy ekspertów w sprawie suplementacji kwasu dokozaheksaenowego i innych kwasów tłuszczowych omega-3 w populacji kobiet ciężarnych, karmiących piersią oraz niemowląt i dzieci do lat 3, Standardy Medyczne/Pediatria 2010, T.7, 729-736
6. Szajewska H., Socha P., Horvath A. et al., Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci; Standardy Medyczne/Pediatria 2021, T.18, 805-822.
7. Suplementacja Diety, wytyczne postępowania u dzieci, kobiet ciężarnych i karmiących piersią, red. prof. dr hab. n. med. A.Dobrzańska, red. prof. dr hab. n. med. P.Socha. lek. med. Ł. Olbrychski, Media Press 2015
8. Scientific Opinion on nutrient requirements and dietary intakes of infants and young children in the European Union, EFSA Journal 2013, 11(10):3408.
9. Wilska H., Weker H., Socha P., Kwas dokozaheksaenowy (DHA) – aktualizacja doniesień naukowych i rekomendacji oraz analiza rynku preparatów do żywienia niemowląt (2019), Standardy Medyczne/Pediatria 2010, T.16, 357-361.
10. Czerwionka-Szaflarska M. et al. Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie suplementacji kwasu dokozaheksaenowego (DHA) i innych kwasów tłuszczowych omega-3 w populacji kobiet ciężarnych, karmiących piersią, niemowląt oraz dzieci i młodzieży. Standardy Medyczne/Pediatria, 2023, T. 20, 505-517.

 

DHA PRZYCZYNIA SIĘ DO

PRAWIDŁOWEGO
FUNKCJONOWANIA MÓZGU*

UTRZYMANIA PRAWIDŁOWEGO
WIDZENIA*

ROZWOJU WZROKU
U NIEMOWLĄT DO 12. M.Ż.**

*Korzystne działanie występuje w przypadku dziennego spożycia DHA w ilości: 250 mg.
**
Korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 100 mg DHA dziennie.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Noworodki urodzone przedwcześnie wymagają odpowiedniej opieki, jak i mają specjalne wymagania żywieniowe.

Aktywny transport składników odżywczych trwa przez okres całej ciąży, jednak zwiększa się w trzecim trymestrze. Dlatego też, im ciąża jest krótsza, tym niedobory mikro – i makroelementów oraz składników odżywczych są większe.¹

Na podstawie aktualnych wytycznych, w okresie wcześniactwa bardzo ważna jest odpowiednia suplementacja witaminy D i kwasu dokozaheksaenowego (DHA).

WŁAŚCIWA SUPLEMENTACJA

800 IU/dobę (20µg/dobę)

noworodki urodzone ≤ 32. tygodnia ciąży²

400 IU/dobę (10µg/dobę)

noworodki urodzone w 33-36. tygodniu ciąży²

W mieszaninie żywieniowej podawanej dożylnie należy uwzględnić odpowiednie ilości emulsji tłuszczowej na bazie oleju rybiego, zawierającej DHA

Po przejściu na żywienie enteralne: 60 mg DHA na kg m.c. dziennie³

1. Dobrzańska A., Obrycki Ł., Socha P., Suplementacja diety – wytyczne postępowania u dzieci, kobiet ciężarnych i karmiących piersią, Media-Press, Warszawa 2015;
2. Płudowski et al. Nutrients. 2023 Jan 30;15(3):695.
3. Czerwionka-Szaflarska M. et al. Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie suplementacji kwasu dokozaheksaenowego (DHA) i innych kwasów tłuszczowych omega-3 w populacji kobiet ciężarnych, karmiących piersią, niemowląt oraz dzieci i młodzieży. Standardy Medyczne/Pediatria, 2023, T. 20, 505-517.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Już od pierwszych dni życia ma ogromny wpływ na rozwój fizyczny i psychiczny dziecka. Właściwie zbilansowana dieta w pierwszych latach życia jest jednym z najważniejszych aspektów zdrowego rozwoju i stanowi sposób profilaktyki wielu schorzeń.

W okresie zarówno życia płodowego, jak i niemowlęctwa dochodzi do programowania metabolizmu dziecka, a w konsekwencji programowania stanu zdrowia na kolejne lata życia. Prawidłowe żywienie, czyli odpowiednia do potrzeb podaż składników odżywczych wpływa na zmniejszenie ryzyka rozwoju niektórych chorób cywilizacyjnych. Wśród nich można wymienić: otyłość, cukrzycę, osteoporozę, miażdżycę i chorobę niedokrwienną serca, alergię, nowotwory. (1,2,3,4,5,10).

Żywność dla dzieci powinna być odpowiedniej jakości, urozmaicona i akceptowalna pod względem smaku. Zalecenia żywieniowe są precyzyjnie opracowywane przez naukowców z dziedziny pediatrii i żywienia.(¹⁰, ¹¹)
Należy zaznaczyć, iż najodpowiedniejszym pokarmem dla noworodka i niemowlęcia jest mleko matki. Zaleca się wyłączne karmienie piersią przez pierwszych 6 miesięcy życia.(⁸,⁹,¹⁰)

Wprowadzanie pokarmów uzupełniających według ekspertów należy rozpocząć po ukończeniu przez dziecko 17. tygodnia życia i nie później niż w 26. tygodniu życia. Większość niemowląt w tym wieku posiada już zdolność przyjmowania pokarmów stałych oraz nabywa umiejętność siedzenia. Zaleca się wprowadzanie nowych składników diety pojedynczo, od małych porcji, np. 3-4 łyżeczek, obserwując reakcję dziecka, np. czy nie występują objawy nietolerancji lub alergii.(¹⁰, ¹¹)

 

Jednak w diecie zarówno niemowlęcia, jak i starszego dziecka występują składniki, których wystarczającej ilości w naszych warunkach nie jesteśmy w stanie zapewnić, stosując nawet najlepiej zbilansowaną dietę.

Do takich składników należą m.in. witamina D i kwasy omega-3.
Dlatego do prawidłowego rozwoju i utrzymania zdrowia konieczna jest ich suplementacja.(6,7,11,12,13,14)

Bibliografia:
1.Chung M., Balk EM., Brendel M., et al. Vitamin D and calcium: a systematic review of health outcomes. Evid Rep Technol Assess (Full Rep) 2009, 183:1–420;
2.Urashima M., Segawa T., Okazaki M., et al. Randomized trial of vitamin D supplementation to prevent seasonal influenza A in schoolchildren. Am J Clin Nutr 2010, 91:1255–60;
3.Zipitis C.S., Akobeng A.K. Vitamin D supplementation in early childhood and risk of type 1 diabetes: a systematic review and metaanalysis. Arch Dis Child 2008, 93:512–7;
4.Giulietti A., Gysemans C., Stoffels K., et al. Vitamin D deficiency in early life accelerates type 1 diabetes in non-obese diabetic mice. Diabetologia 2004, 47:451–62;
5.Garland C.F., Gorham E.D., Mohr S.B. et al. Vitamin D for cancer prevention: Global perspective. Ann Epi 2009; 19: 468–483;
6.Harris W.S., Baack M.L., Beyond building better brains: bridging the docosahexaenoic acid (DHA) gap of prematurity, Journal of Perinatology (2015) 35:1–7;
7.Campoy C.I. wsp. Omega 3 fatty acids on child growth, visual acuity and neurodevelopment, British Journal of Nutrition (2012), 107:85–106;
8.B. Koletzko, I. Cetin, and J. T. Brenna, Dietary fat intakes for pregnant and lactating women The British Journal of Nutrition, vol. 98, no. 5:873–877, 2007;
9.Stanowisko grupy ekspertów w sprawie suplementacji kwasu dokozaheksaenowego i innych kwasów tłuszczowych omega-3 w populacji kobiet ciężarnych, karmiących piersią oraz niemowląt i dzieci do lat 3, Standardy Medyczne/Pediatria 2010, T.7:729-736;
10.Szajewska H., Socha P., Horvath A. et al., Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci; Standardy Medyczne/Pediatria 2021, T.18, 805-822.
11.Suplementacja Diety, wytyczne postępowania u dzieci, kobiet ciężarnych i karmiących piersią, red. prof. dr hab. n. med. A. Dobrzańska, red. prof. dr hab. n. med. P. Socha. lek. med. Ł. Olbrychski, Media Press 2015;
12.Scientific Opinion on nutrient requirements and dietary intakes of infants and young children in the European Union, EFSA Journal 2013, 11(10):3408.
13.Płudowski et al. Nutrients. 2023 Jan 30;15(3):695
14.Czerwionka-Szaflarska M. et al. Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie suplementacji kwasu dokozaheksaenowego (DHA) i innych kwasów tłuszczowych omega-3 w populacji kobiet ciężarnych, karmiących piersią, niemowląt oraz dzieci i młodzieży. Standardy Medyczne/Pediatria, 2023, T. 20, 505-517.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Zadbaj o odporność swojego
dziecka w czasie nauki

Na odpowiednią pracę układu odpornościowego dziecka wpływa wiele czynników. Najważniejsze z nich to zbilansowana dieta i aktywność fizyczna, ważne jest również spędzanie czasu na świeżym powietrzu. Te wszystkie czynniki wpływają również na odpowiedni rozwój fizyczny i psychiczny dziecka. Każdy rodzic chciałby jak najlepiej zadbać o swoje dziecko i zapewnić mu wszystko, co dla niego najlepsze. Dlatego warto zadbać o odpowiednią dietę naszych pociech.

Prawidłowe żywienie ma wpływ na optymalny rozwój dzieci w okresie ich intensywnego wzrostu i rozwoju. Jednak, mimo dołożenia wszelkich starań, by dieta naszego dziecka była zbilansowana, niektórych składników nie jesteśmy w stanie zapewnić w odpowiednich ilościach. Takimi składnikami są m.in. witamina D i wielonienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3.

Witamina D

Witamina D pełni w organizmie wiele różnych funkcji. Jedną z istotnych kwestii jest jej wpływ na odporność. Witamina D wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza w kontekście dzieci, które ze względu na dojrzewający dopiero układ odpornościowy potrzebują odpowiedniego wsparcia. Niestety ze względu na często niewystarczającą syntezę skórną i małą podaż witaminy D z dietą jej poziom w organizmie naszych dzieci może być zbyt niski, dlatego warto wspomóc organizm swojego dziecka i zastosować suplementację witaminą D.

Witamina D jest składnikiem niezwykle ważnym dla zdrowia dzieci, ponieważ jest potrzebna do prawidłowego wzrostu i rozwoju kości u naszych pociech. Witamina D wspiera utrzymanie prawidłowego poziomu wapnia we krwi. Pomaga w prawidłowym wchłanianiu i wykorzystywaniu wapnia i fosforu. Witamina D pomaga również utrzymać zdrowe zęby i kości. Wspiera również prawidłowe funkcjonowanie mięśni oraz bierze udział w procesie podziału komórek w organizmie.

Główne źródło witaminy D dla naszego organizmu stanowi synteza skórna. Jednak nie zawsze proces ten przebiega efektywnie. Czynniki takie jak: ograniczony czas przebywania na słońcu, stosowanie kremów z filtrem, zwiększona pigmentacja skóry, zachmurzenie, zanieczyszczenie powietrza, mogą przyczyniać się do zbyt małej syntezy witaminy D, a tym samym do niskiego jej poziomu w organizmie.  Godziny spędzone w domu przed komputerem i ograniczenie spędzania czasu na zewnątrz również ograniczają naturalny proces syntezy witaminy D w organizmie, co może prowadzić do niskiego poziomu tej słonecznej witaminy w organizmie. Drugim ważnym źródłem witaminy D jest dieta. Witaminę D znajdziemy m.in. w rybach, jajach i nabiale. Warto zaznaczyć, że w przypadku braku syntezy skórnej nawet urozmaicona dieta nie jest w stanie pokryć jej dziennego zapotrzebowania. Dlatego zgodnie z wytycznymi ekspertów zaleca się suplementację witaminy D w całej populacji.

Kwasy Omega-3

Kwasy Omega-3 należą do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Zaliczamy do nich DHA (kwas dokozaheksaenowy), EPA (kwas eikozapentaenowy) i ALA (kwas α-linolenowy). Nasz organizm potrafi sam przekształcić ALA (znajdujący się głównie w olejach roślinnych) w DHA i EPA, których głównym źródłem są ryby. Ale nawet dostateczne spożycie ALA nie wystarczy do syntezy odpowiedniej ilości DHA i EPA. Dlatego muszą być one dostarczane wraz z dietą. Niestety ich podaż jest często niewystarczająca, z uwagi na niskie spożycie ryb, dlatego zaleca się ich suplementację.

Istotne znaczenie ma zapewnienie odpowiedniego spożycia kwasów Omega-3 zarówno u dzieci w wieku rozwojowym, jak i na dalszych etapach życia. DHA stanowi ważny element budulcowy ośrodkowego układu nerwowego oraz jest ważnym składnikiem lipidowym struktur naszego mózgu oraz siatkówki oka. DHA wpływa na utrzymanie prawidłowego funkcjonowania mózgu oraz utrzymanie prawidłowego widzenia*, a razem z EPA przyczyniają się do prawidłowej pracy serca**.

Jeżeli nasze pociechy są w wieku szkolnym, warto odpowiednio zadbać o ich mózg, który cały czas musi ciężko pracować i przetwarzać duże ilości informacji oraz ich oczy, które godzinami wpatrują się w ekran komputera. Dlatego warto pomyśleć o suplementacji ich diety kwasami Omega-3.

Jak możemy wspomóc odporność
i prawidłowy rozwój naszego
dziecka?

Warto sięgnąć po Biaron® Junior. Biaron® Junior to suplement diety dla dzieci powyżej 4. roku życia, uzupełniający dietę w witaminę D i kwasy Omega-3 (DHA i EPA), czyli składniki niezwykle istotne jeżeli chodzi o odpowiednie wsparcie organizmu dziecka w okresie jego intensywnego rozwoju umysłowego i fizycznego. Zawartość składników w Biaron® Junior jest idealnie dopasowana do wymagań tej grupy wiekowej zgodnie z najnowszymi rekomendacjami ekspertów. Biaron® Junior jest przyjazny do stosowania u dzieci. Produkt jest w postaci kapsułek miękkich do żucia o smaku owocowej gumy balonowej. Jedna kapsułka Biaron® Junior zawiera 1000 j.m. witaminy D, która jest pozyskiwana z lanoliny. Warto wspomnieć, że proces otrzymywania witaminy D z lanoliny jest podobny do tego, który zachodzi w naszej skórze, kiedy jest wystawiona na działanie promieni słonecznych. Witamina D zawarta w produkcie przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego u dzieci oraz pomaga zadbać o zdrowie kości i zębów. Źródłem kwasów Omega-3 znajdujących się produkcie Biaron® Junior jest wysokiej jakości, oczyszczony olej rybi, pochodzący z ryb morskich, bogatych w kwasy DHA i EPA, tj: sardynek, anchois i makreli. Do produkcji oleju używa się starannie wyselekcjonowanego surowego oleju rybnego ze źródeł certyfikowanych przez Friend of the Sea – jednostki gwarantującej bezpieczny i ekologiczny połów***. DHA zawarty w produkcie przyczynia się do prawidłowego widzenia oraz do prawidłowej pracy mózgu*, a razem z EPA przyczyniają się do prawidłowej pracy serca**.

*Korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 250 mg DHA dziennie.
**Korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 250 mg EPA i DHA dziennie.
***Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO). The state of world fisheries and aquaculture. Contributing to food security and nutrition for all. (2016)

Bibliografia:

1.Rusińska et al.: Zasady suplementacji i leczenia witaminą D – nowelizacja 2018 r. Postępy neonatologii 2018; 24 (1) 1-24.
2.Campoy C.I. wsp. Omega 3 fatty acids on child growth, visual acuity and neurodevelopment; British Journal of Nutrition (2012), 107, 85–106.
3.Socha P.; Suplementacja DHA w krytycznych okresach życia – jak w praktyce realizować polskie i międzynarodowe zalecenia. StandardyMedyczne/Pediatria 2013, 10:521-526.
4.Płudowski et al. Nutrients. 2023 Jan 30;15(3):695.
5.Czerwionka-Szaflarska M. et al. Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie suplementacji kwasu dokozaheksaenowego (DHA) i innych kwasów tłuszczowych omega-3 w populacji kobiet ciężarnych, karmiących piersią, niemowląt oraz dzieci i młodzieży. Standardy Medyczne/Pediatria, 2023, T. 20, 505-517.